wimendebbie.reismee.nl

Trans Mongolië Express en Terelj National Park

Hallo allemaal!

Bedankt voor alle leuke reacties! (Bob en Wendy: zal ik voortaan doen

Wink
!) Nu een verhaal vanuit Ulaan Baatar (Mongolië) .

We zijn met de Trans Mongolië Express vanaf MoskounaarUlaan Baatar(of zoals de Mongolen het zelf zeggen in het Engels: UB) gegaan; een reisvan 4,5 dag, die vorige week dinsdagavond begon. Tja, en hoe ga je zo'n reis dan uitleggen

Wink
?Om te beginnen zaten we in een wagon met 8 coupes; in elke coupe kunnen maximaal 4 mensen verblijven. De trein zat niet echt vol en er was dus ook genoeg ruimte in onze wagon. Wij hadden samen een coupe met Ricky (een Nederlandse jongen die ook aan het reizen is en waar we ergveel mee gepraat en gelachen hebben). De bedden in de trein zijn vrij hard en natuurlijk rijdt de trein ook 's nachts (tijdens de eerste nacht wordt je wakker geschud en tijdens de laatste nachten voelt het alsof je in slaap wordt gewiegd), dus het was wel even wennen de eerste nacht! Naast ons zat een Zweedse man, Stig (die Rickyen wij aansprakenmet Sven, op de een of andere bizarre manier vonden we Stig te moeilijk..). Stig,de 'vader' van onze wagon entevens een gepensioneerde leraar geschiedenis dieveel in Azië reisten ons heel wat uren bezig heeftgehouden met leuke en mooie reis-verhalen. En wij hieldenhem bezig met de eeuwig-durende potjes UNO.. Tijdens de treinreis stopte de trein ongeveer om dezes uur (ook 's nachts) en bleef dan zo'n 20 minuten stil staan. Tijdens de stops konden we de trein even verlaten om een stukje te lopen en wat eten/drinkente kopen bij de Baboeshka's (Russische moedertjes/omaatjes die op elk station zelfgemaakte broodjes(erg lekker!!) e.d. verkopen). De trein maakt echter geen geluid als hij vertrekt, maar gaat gewoon opeens rijden, dus moesten we wel goed opletten, deze trein rijdt namelijk maar één keer per week enals je te laat terug bent in je coupe heb je pech (Tip voor mensen (Marja en Heinze...??) die deze reis ook overwegen: neem toiletpapier mee, in de trein is niets te vinden..). In de treinis een Russische restauratie-wagon aanwezig, waar we een aantal keer hebben gegeten (lievelingsgerecht van Debbie: een salade van geraspte kaas, gekookt ei,prei en héél veel knoflook..).Ook een stoofpotje genaamd 'Hot in Russian' smaakte goed, anders dan de naam doet voorkomenis dit gewoon erg populair in Rusland en niet pittig zoals wij dachten... Verder hebben we eigenlijk alleen noodles gegeten. En noodles. En cup-a-soup met brood. En noodles.

Tijdens de uren in de trein hebben we erg veel leuke gesprekken gevoerd met veel verschillende mensen, uit verschillende landen, erg leuk dus! Er werd hoofdzakelijk Engels gesproken, dus dat spreken we nu vloeiend

Wink
. Wij dachten van tevoren dat we erg veel zouden slapen in de trein, maar niets is minder waar...doordat we door verschillende tijdzones reisden, waren we al snel het besef van tijd kwijt. We vonden het vaak zonde om te gaan slapen terwijl hetbuiten licht was, aangezien de omgeving tijdens de gehele reis heel mooi is(vooralhet spoor van 200km langs het Bajkalmeer was heel mooi, er lag erg veel ijs en sneeuw!).Als het donker was stopten we zo'n twee keer per nacht en wilden we naar buiten om het station te bekijken. Ook het niet kunnen douchen in de trein (er was alleen een klein wasbakje met een piepklein waterstraaltje) en de grensovergang van Rusland naar Mongolië die zo'nzes uur duurde, maakten het dat we behoorlijk brak waren toen we aankwamen in Mongolië. Maar we hebben het er echt voor over gehad, het is een ervaring om nooit te vergeten,heel bijzonder.

Op het station in Ulaan Baatar (zondagochtend) stonden onze gidsen Togosoo (een Mongoolse vrouw) en Martijn (eenNederlandse jongen) op ons te wachten. De rit naar het hotel maakte meteen al duidelijk dat de hoofdstad van Mongolië erg dicht bevolkt is. In heel Mongolië wonen ongeveer 3 miljoen mensen, waarvan de helft in de hoofdstad, terwijl Mongolië 40 keer zo groot is als Nederland. Heel bizar dus dat iedereen bij elkaar is gaan wonen, terwijlvanaf 80km buitenUB voldoende ruimte is om dagenlang niemand tegen te komen. Na het ontbijtwerden wij, samen met Fokkejan en Andrea, een ander Nederlands stel, naar ons verblijf in een nationaal park gebracht. Dit gebied heet Terelj en is ontzettend groot en weids. Wim vindt de bergen lijken op bergen van een modelspoorbaan. In dit gebied staan diverse 'kampen' met Ger-tenten. Dit zijn ronde traditioneletenten waar veel Mongoolse mensen in wonen (deze tenten zijn nu nog volop in UB te vinden!). In de tent staan de bedden langs de kant en in het midden bij de kachel wordt geleefd. Zelfs als het warm is wordt er flink gestookt om het nog warmer te krijgen.Veel Mongoolse gezinnen hebben meer dantwee of drie kinderen, een volle bedoeling in de tenten dus! In principe hadden wij een tent moeten delen met Fokkejan en Andrea, maar aangezien er tenten leeg waren hadden we per stel een eigen tent, erg luxe dus.

De eerste dag gingen we (metTogosoo als tolk)op bezoek bij een familie die in zo'n tent woont.Erg indrukwekkend om te zien dat er in zo'n tentzeven mensen kunnen wonen, al zijn twee van de vijf kindereninmiddels'de tent uit'. De kindjes in Mongolië zijn trouwens superschattig! Deze mensen hebbenweinig luxemaar zijnzo gastvrij, we kregen thee met snoepjes en demoeder had lekkere hapjes gemaakt (een soort van bladerdeeg hapje met suiker, helaas geen knakworstje erin mama!!). De vader van het gezin zorgde voor de dieren die ze hebben (waarschijnlijk verdienen ze daar de kost mee) enis een hele grappige man (Anusha: hij vroeg zich af of we in Nederland ijshockey spelen met de klompjes die aan de tas hangen

Laughing

De tweede dag zijn we gaan 'hiken' naar Turtle Rock, een mooiegrote rotsformatie (die uiteraard op een schildpad lijkt)waar we een lekkere lunch kregen van Martijn. Hierna zijn we naar een Boeddistische tempel (Aryaval) gegaan om een kijkje te nemen. Dit was de eerste keer dat wij zoiets zagen, erg indrukwekkend!! Gisteravond hebben we onder het genot van een biertje en een wijntje,met Fokkejan, Andrea, Martijn en Togosoo een potje Ezelen gedaan,een geslaagde avond!

Nu gaan we bijkomen van alle indrukken van de afgelopen week en proberen om zoveel mogelijk te zien van Ulaan Baatar. We zijn vanmiddag al naar een Boeddistisch klooster geweest (Gandantegchenling Monastery)en laten we zeggen dat het lopen op straat al een hele ervaring is... we zijn tijdens zo'nvier uur lopen, maar vijf westerse mensen tegen gekomen. Ookvoelenwe onshier erg lang, wat we helemaal niet gewend zijn. Mensen vinden ons erg interessanten natuurlijk trekt Wim z'n blonde koppie de nodige aandacht van de meisjes hier...!

Tot het volgende verhaal!

Liefs Wim en Debbie

Ben en Iris

wouwwww wat een geweldig mooi verhaal, en super leuk!!
in de 1e paar dagen voelt het al alsof jullie een jaar weg zijn, wat hebben jullie al veel meegemaakt!! maar heel gaaf. hoelang blijven jullie op deze plek?
en fijn dat jullie samen een eigen tent kregen..
veel plezier, and travel safe!
liefs Ben en Iris,

Wouter Steenkist

Geweldig om te lezen! Ik krijg er echt een Indiana Jones gevoel van :-)

Echt heel leuk, blijf het super vinden dat jullie dit doen. Geniet ervan!!

Carolien Venhuizen

Heerlijk om te lezen; even meereizen en wegdromen vanaf een flexplek in Arnhem.

Liene

hoe bijzonder is dit alles? Enjoy your time! Wij houden hier in Nederland de boel wel draaiende... ;)

Ilona en Wes

HeeY Hallo,

Wat kunnen jullie mooie en goede verhalen schrijven, lekker om inderdaad bij weg te dromen. Ga zo door! ..
Succes met de volgende plaatsen die jullie gaan bezoeken.

Groetjes .. ;)

Harry en Aartje

Hallo Debbie en Wim
wat een onderneming zeg het is wel wat anders dan de bloemetjes bij PAP wel heel leuk hoor we blijven jullie volgen
Liefs

Jessica

Wat een super verhaal zeg! Wat maken jullie een hoop leuke dingen en indrukwekkende dingen mee. Ben blij dat jullie er zo goed ook over kunnen schrijven!
Veel plezier met de next stop!

Kus Jess

Marja

Leuk verhaal!!! Jullie vermaken je prima dus in de trein en zijn al helemaal ingeburgerde reizigers. Zal het verhaal aan Heinze laten lezen, die denkt, als we het nog een keer gaan doen, dat ie zich erg gaat vervelen die paar dagen in de trein. Mongolie lijkt me erg apart en mooi!!! Veel plezier daar nog en bedankt voor de tip ;-)

xx Marja

inge

Goh wij hebben geen vakantie plannen maar op deze manier zijn we ook een beetje op vakantie. Thanks

Iris

Hoi,

Echt geweldig om te lezen en zien wat jullie tot nu toe al hebben meegemaakt!
Ben nu al benieuwd naar het volgende verslag.
Veel plezier!

Groetjes Iris

Barry en Nienke

Echt gaaf, wat jullie allemaal meemaken en beleven.., wat een andere wereld moet dat zijn! Geweldig!

Erg leuk om te volgen.

Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verhaal!

Groetjes,
Barry en Nienke

Bert Hogemans

Heeee wereldreizigers, wat een mooi verhaal, in zo'n korte tijd al zoveel meemaken en indrukken opdoen.
Ga zo door, maar vooral ook met het loggen van jullie indrukken zodat we mee kunnen genieten.

wim en marry broeders

we vinden het erg leuk om jullie zo te volgen wat een mooie foto's en leuk reisverslag we blijven jullie met veel plezier volgen nog een goed verloop van jullie reis en geniet er maar van heel veel groetjes marry en wim en een pootje van amy dikke kus, doeiiiiiiiiiiiiii

Petra

Super leuk om te lezen.Ik denk dat jullie eind van jullie reis wel een boek kunnen uit brengen.Veel reisplezier nog.

Ricky

He tijgers, ik hoorde jullie inderdaad roepen, maar ik ben een beetje traag van begrip, dus het duurde ff voor dat ik het verwerkt had en toen zoefde jullie alweer door het landschap heen, haha, wat een prachtig land he, het Ovootel vond ik kut, dus ben de volgende dag weg gegaan, de kamers zijn wel super, dus met z'n tweetjes is het goed te doen denk ik, succes met communiceren met het personeel en een taxi te krijgen, de beste manier is een soort Michael Jackson-move langs de kant te maken, zie jullie wanneer ik jullie zie, latex

Ruud en Claudette

Hoi Debbie en Wim,

Leuk om jullie verhalen te lezen.
Daar krijgen wij ook wel een goede indruk van en "beleven" we het een klein beetje mee.
Veel plezier en geniet van alles en iedereen die jullie tegenkomen op jullie pad!

Groetjes
Ruud en Claudette
& Carsten

Joke

Hallo Wim en Debbie, Leuk om ook jullie verhalen te lezen en de foto,s bekijken.Ik wens jullie een goede reis. groetjes de moeder van Ricky

jan veldhof

Debbie en Wim,
Mooie verhalen om te lezen en in gedachten de beelden bij te vormen voor jezelf.
Wij hebben binnen PIM de afgelopen week kennis gemaakt met Ingrid Hofmans als nieuwe "chief" van PIM. Gaat helemaal goed komen. Verder is het erg druk aan het worden binnen de club. We zijn de fase van het vacuum van de afgelopen maanden inmiddels voorbij en worden veel gevraagd om de business te helpen bij het oplossen van problemen. De draad van diverse grotere verbeterprojecten wordt weer opgepakt. De bekende hausse in vergaderingen/overleggen om nog weer wat van de grond te krijgen of af te ronden die 2 keer per jaar plaatsvindt (voor de zomer en voor de kerst en daarna lijkt het leven op te houden) doet weer een zware aanslag op mijn tijd.
Veel succes met jullie reis, ik blijf het volgen.

Rieky en Bernard

Hoi Wim en Debbie,

vandaag twee weken geleden zijn jullie vanaf schiphol vertrokken, het lijkt al veel langer geleden, maar jullie maken wel erg veel mee, heel veel liefs voor jullie, en nog een hele mooie tijd, geniet er samen van en tot hoors.

je vader en Rieky.

Roel & Inge

Hi Wim & Debby,

Mooie verhalen!! klinkt als ook een optie voor ons lijstje, leuk man dat treinavontuur ;-)
Geniet van jullie trip en we houden de site in de gaten!