wimendebbie.reismee.nl

From Great Pacific Road to Great Ocean Road

G'day again!

Het is weer een tijdje geleden dat we iets hebben gepost, maar bij deze dan het laatste stukje over Australië! Een stuk vanaf de Great Pacific Road (Queensland) tot en met de Great Ocean Road (Victoria)!

De Great Pacific Road loopt van Port Douglas naar Cairns en je hebt dan aan je linkerkant de oceaan en aan de rechterkant het regenwoud. Heel mooi om dat te zien, ook ondanks dat het bewolkt was. Vanuit Cairns hebben we een tocht geboekt naar de Great Barrier Reef. Wido: we zijn niet zo noordelijk gegaan in Queensland om van je tip gebruik te kunnen maken. Nadat we onze tour hadden geboekt zijn we nog wat door Cairns gelopen; een leuke stad! Het grappige is eigenlijk nog dat je niet in de zee kan zwemmen vanwege de krokodillen, heel bizar want er is best een lang strand. De Cairnsianen

Wink
hebben daar iets opgevonden; ze hebben een heel groot zwembad gebouwd aan het strand (met lifeguards) en daar ligt half Cairns dus te zonnen, ...

De dag van ons bezoek aan het reef bestond uit vroeg opstaan, naar de haven van Cairns rijden, inchecken en vervolgens op de juiste boot te stappen. Onze boot zag er mooi uit

Laughing
en we kregen koffie / thee en lekkere snacks, heerlijk! Nou ja, ... De boot vertrok en langzaam ging iedereen van het dek af om een plaatsje binnen in de boot te zoeken. Wij natuurlijk niet, wij pakten de zonnebrand en gingen ons insmeren. Het zonnetje scheen en er leek niets aan de hand. Tja ... we hadden natuurlijk een tour geboekt naar het outer reef en dat is dus een stukje varen, een stukje op open zee. Dus na ongeveer een half uurtje varen werd de zee wat wilder, klotste het water over de reling over ons heen en was de zon verdwenen achter een grijze wolk. Wat blijkt: als je niet goed tegen varen kunt dan moet je geen koffie of thee drinken, fijn dat ze dit achteraf vertelden
Wink
. Gelukkig hebben wij alles binnen kunnen houden, verdween de wolk en stopte de boot bij een mooi stuk reef. Het Flynn-reef. We zouden in de buurt van het Flynn-reef drie stops gaan maken, waar we zelf konden snorkelen. Voorafgaand kregen we telkens uitleg wat we konden gaan zien en wat voor soorten koraal er zijn. Bij de laatste stop hebben we zelfs een snorkeltour gehad.

In Maleisie hadden we ook een snorkeltour gedaan, maar ja dat is toch echt heel anders dan het Great Barrier Reef. Zo is de zee veel wilder en dat maakt het snorkelen zwaarder. Maar het grootste verschil is toch echt het koraal wat je krijgt te zien, er lijkt werkelijk geen eind aan te komen, de vissen zijn veel groter en zien er veel spectaculairder uit. We hebben ook weer een schildpad gezien en een rif haai. Helaas was Nemo die dag op een andere filmset, dus die hebben we niet gezien

Wink

Toen de boot voor de laatste keer zou wegvaren kregen we toch echt iets heel spectaculairs te zien. Ondanks laat is het seizoen zagen we drie Bultrug walvissen! Zo ontzettend mooi! Echt cool om ze zo dicht bij de boot te zien en ook bizar, omdat we nog geen kwartier daarvoor nog met onze snorkel in het water lagen...

Vanuit Cairns zijn we vervolgens terug naar de Tablelands gereden. We hebben de zogenaamde watervallen-route gedaan, mooi om te zien. Verder zijn we nog op de jaarlijkse boekendag van Yungarbura geweest, daar waar schrijvers boeken zouden signeren. Tja, natuurlijk alleen schrijvers waar we nog nooit van hadden gehoord en waren we vermoedelijk ook nooit meer iets van zouden horen

Wink

In Yungabura hebben we ook nog de Platypus gezien, een grappig diertje!

Vanuit Cairns zijn we richting Townsville gereden. Daar zijn we maar een halve dag gebleven, maar voordat we gingen werd Wim nog wel even geïnterviewd (nou ja, een interview van 5 vragen) voor de Townsville Bulletin

Wink

De eerste echte strand-stop werd Mission Beach en WOW dat is dus echt een mooi strand. Het meest bizarre was nog wel dat we het hele strand voor ons alleen leken te hebben. Echt een strand zoals je verwacht van een tropisch eiland. Andere eilanden in de verte, een felblauwe zee, mooi wit strand en palmbomen achter je, super!

Hierna zijn we doorgereden naar Bowen, een plaatsje in de Whitsunday regio. Whitsunday staat voor hele mooie stranden en Bowen is wellicht bekend vanwege de film Australia met Nicole Kidman. De film die (zoals de titel al doet vermoeden) over Australië gaat, is opgenomen in Bowen met als idee om een beeld te geven van de stad Darwin in de Tweede Wereldoorlog. De stad is niet zo heel interessant, al hebben we hier wel onze eerste echte Australische Pie op. En die zijn dus echt heel erg lekker!

Wat Bowen wel erg mooi maakt zijn de stranden; we zijn naar Horseshoe Bay en naar Murray Bay gegaan en dat zijn hele mooie stranden. Ook hier hoef je het strand maar met een aantal mensen te delen, dus dat is helemaal super. We zijn vervolgens niet naar Airlie beach gereden, dat is (zoals wij dat in de folders en de Lonely Planet hebben gelezen) een beetje het Salau/Lloret van Australië, dus dat hebben we maar links laten liggen. Zo ook de tour naar de 74 eilanden van Whitsunday. Ondanks het feit dat het echt heel erg mooi moet zijn, was het prijskaartje om een leuke tour te boeken toch iets te hoog en hebben we maar lekker een dag extra op het strand van Bowen gelegen, ook geen straf!

Vanuit Bowen zijn we gaan rijden richting de steden Mackay en Rockhampton. Tja Mackay is een grote industriestad en dus niet heel bijzonder. We hebben wel aan de kust onze lunch op terwijl we zeeschildpadden voorbij zagen komen, dat blijft toch echt heel erg leuk.

Rockhampton is een leuke historisch stad, maar je hoeft er geen dagen voor uit te trekken

Wink
. We zijn naar de botanische tuinen van de stad geweest met de lokale dierentuin en vooral dat laatste was een tegenvaller. Niet omdat de halve dierentuin gesloten was, maar omdat de dieren in te kleine hokjes zitten, ...

Vervolgens zijn we doorgereden naar de dorpjes 'Agnes Water' en 'Town of 1770'. Deze dorpjes vielen voor ons wat tegen. Ontzettend veel pubers ... maar goed, wel het punt gezien waar Luitenant Cook in 1770 aan wal kwam. Dat pak je dan toch maar mee ;)! Ook een leuk feitje, de Nederlanders waren hier eerder ...

Op naar de volgende stop en dat werd Hervey Bay.wat bekend is vanwege het 'Whale Watching'. Je kunt hier een lange pier op lopen om walvissen te zoeken, maar die zagen we helaas niet. Na lang nadenken (duur!!) hebben we toch een tour geboekt. We gingen met zo'n 25 personen op een catamaran een stuk de zee op. Het grappige is dat de walvissen natuurlijk zelf bepalen wat ze doen en gelukkig vond een groepje onze boot leuk

Laughing
. Ze zwommen onder onze boot door, kwamen nieuwsgierig met hun hoofden boven water en klapten met hun staarten., Het zijn zulke grote dieren (10-15 meter) en om ze van zo dichtbij te zien is heel bijzonder! Onderweg hadden we ook nog eens een aantal dolfijnen gezien, zijn we nog aan de kust van Fraser Island geweest (mooi strand) en heeft Wim nog achter de boot gehangen in een net
. Het was een super-dag!

Na Hervey Bay was het tijd voor strand

Wink
en wel op de Sunshine Coast. We begonnen op Tin Can Bay (niet echt een strand), maar daar kan je wilde dolfijnen eten geven. Dat heeft Debbie dus gedaan (tja, Wim: iemand moet de foto maken
Wink
). Dit trekt wel veel toeristen, maar de 'verzorgers' zijn ontzettend netjes en doen alles precies volgens de wetgeving: de dolfijn mag jou wel aanraken, maar je mag de dolfijn niet zelf aanraken, dit kost je gewoon $300,00, omdat het wilde dolfijnen zijn en ze dit graag zo willen houden. Het vervelende is, dat de overheid gebouwen wilt neerzetten op de plaats waar de dolfijnen elke dag komen voor een visje..hopelijk gaat dit niet door. Na Tin Can Bay zijn we naar het strand van Rainbow Beach gegaan. Echt een mooi strand om wat te relaxen, de jonge lifequards werden getraind en het water had hoge golven.

Wat wij het mooiste strand van de Sunshine Coast vonden (en nu hebben we ze zeker niet allemaal gehad) was Noosa Heads. En dan vooral ook door de route die je kan lopen langs het strand, deze loopt vanaf het strand door en langs het national park. Als je door het nationaal park loopt kijk je aan de ene kant uit over het water en aan de andere kant staar je naar de boomtoppen op zoek naar Koala's. Nu hebben we die daar niet gezien

Frown
maar we hebben in het water een groep van 10 dolfijnen gezien en een aantal schildpadden (super!).

Via de Glass House Mountains (klinkt leuker dan ze waren

Wink
), zijn we via wat kleinere dorpjes naar Toowoonba gereden. De laatste 4 kilometer leken wel verticaal te zijn en dat vindt onze Holden dus niet leuk. Dan schiet de temperatuur omhoog en kunnen we een half uur langs de kant staan om die te laten zakken, maar we hebben het gehaald
Laughing
. Ondanks de moeite was het wel een super tocht, leuk om het binnenland te zien en via kleine routes te gaan waar je minder auto's ziet. De volgende dag via Kyogle geprobeerd Nimbin te bereiken maar Holden besloot anders, té lang té steil. Via een ander pad zijn we uiteindelijk bij Byron Bay aangekomen. We wilden naar Nimbin omdat het een stadje is waar de jaren 70 (het peace-gevoel) nog goed aanwezig zou zijn, dat hebben we dus niet gezien, maar Byron Bay heeft veel goed gemaakt. Biologische producten en hippies in overvloed
Wink
. Helaas voor ons begon het keihard te waaien en te regenen, dus het strand hebben we daar maar overgeslagen. Na Byron Bay zijn we met nog wat stops verder gereden richting Sydney.

Ook zijn we nog bij een koala-hospital langs geweest. Erg mooi om te zien hoe de mensen daar zorgen voor koala's die zijn aangereden, gebeten door honden of die te maken hebben gehad met een bosbrand. Van de verhalen krijg je wel een brok in je keel...

Omdat wij eigenlijk elke nacht slapen op een 'rest-area' (lees: gratis camping-plaats) ontmoeten we bijna elke dag wel een ander gepensioneerd Australisch stel (het lijkt wel alsof heel gepensioneerd Australië aan het rondreizen is!). Zo krijgen we dus elke dag leuke tips, erg handig! Zo hebben we een tip gekregen voor een camping in de buurt van de stad. Op de camping aangekomen kregen we van een ander reizend stel kaartjes voor het openbaar vervoer in Sydney

Laughing
, zo hebben we 3 dagen gratis rond kunnen reizen, very lucky!! Sydney vonden wij echt een superleuke stad. Natuurlijk zijn de bekende bezienswaardigheden ( Harbour Bridge, Opera House e.d. ) erg leuk om in het echt te zien. Maar het was al gewoon leuk om door de straten te lopen. Overal dure grote winkels (doorlopen Debbie!) en in de kleinere straten zitten hele lieve kleine winkeltjes. De sfeer in de stad is ook erg prettig, overal is wel iets te doen, erg leuk!

En omdat we toch in de buurt waren, zijn we ook maar even naar Canberra gereden. Het was zondag, dus erg stil op straat. We hebben een kijkje genomen bij het Parlementsgebouw van Australië, is erg leuk om te zien. De stad is verder een beetje apart en lijkt erg 'gemaakt' als hoofdstad (wat het dus ook is), waardoor het heel anders is dan Sydney. Maar goed, het was een leuke dag

Laughing

Vanaf Canberra zijn we terug gereden naar de kust en op deze manier langzaam richting Melbourne gegaan. Bij een VVV kantoor hebben ze het ons erg afgeraden om door Melbourne heen te rijden, aangezien het erg druk is enzo. Maar goed, wij moesten een nieuw pasje ophalen bij de Rabobank (Ad, we houden dit verhaal maar kort...

Wink
) en die zit midden in de stad (écht in het midden!). We hadden echt geen zin in al het gedoe met een trein, dus besloten we lekker eigenwijs te zijn. Nou, die mensen van de VVV kunnen beter ander werk zoeken, het ging prima! Het was wel druk, maar wel goed te doen zolang je een route-map hebt. Alleen keken al die rijke zakenlui wel vreemd op toen wij onze Holden parkeerden in het financiële hart van de stad...
Laughing

Na dit avontuur zijn we via Ballarat naar de Great Ocean Road gereden...wat ontzettend gaaf was dat!! Het was heel erg lekker weer, dus raampjes open en toeren langs de kust met o.a. de Twelve Apostles. Echt heel erg mooi! Australië lijkt echt gewoon alles te hebben.

De laatste dagen hebben we in Melbourne doorgebracht. We hebben drie dagen bij een Nederlands echtpaar (nu dus eigenlijk Australisch) op de oprit gestaan, zo konden we makkelijk de stad verkennen en stond de bus ook veilig. Tja, Australië is een gastvrij land, maar deze mensen waren echt heel erg gastvrij. We mochten gebruik maken van de douche en kregen telkens heerlijke maaltijden. Ze hadden zelfs kroketten en pannenkoeken gemaakt, lekker even NL voedsel

. Helemaal super!

We zijn ons nu aan het voorbereiden op Nieuw Zeeland. Heel jammer dat het Australië avontuur er op zit. Het is echt net zo leuk en mooi als iedereen zegt, echt een aanrader! Maar goed, gelukkig staat er nog meer moois op het programma

, op naar de Kiwi's!

See ya!

Liefs Wim en Debbie

PS: Darwin - Melbourne: 14.067km

Carla

Super weer veel leesvoer maar is geweldig om te lezen
Vlakbij mijn familie doe ze de groetjes als je ze zie hahaa

Groetjes carla

Liene

wow, wat gaat het allemaal snel en wat zien jullie veel! Het is volgens mij niet te beschrijven. Enjoy the Kiwi's, volgens mij staan ze op het punt wereldkampioen rugby te worden ;)

f&a

zucht we zijn wel weer jaloers op jullie mooie verhalen! Hopelijk komen wij daar ook nog een keer in Australie...heel veel plezier in Nieuw-Zeeland! Zjjn benieuwd wat jullie daar weer allemaal beleven!xx

Wouter

Weer geweldig om te lezen, Wim en Debbie!! Wat maken jullie een hoop mee! Geniet van de trip naar Nieuw Zeeland!

Ben&Iris

woehoe!! wat een mooi verhaal weer..

ik geloof meteen dat het geweldig is als je die zeeschildpadden en dolfijnen ziet! en moest meteen weerlachen dat er een bankpas moest worden opgehaald (Deb...kon je het weer niet laten) heerlijk weer effies kroketten op!! idd zielig die koala's.. gelukkig is er dus een opvang! bedankt voor je fb berichtje.. onze Bruiloft in Egypte was geweldig.. en het feest in NL ook. de foto's komen idd snel, en zal ze naar je prive mail sturen. helaas ook mindere tijd, heb me lieve maatje moeten inslapen, ze was laatste maanden erg ziek, maar dat neemt het verdriet niet weg, ik heb haar laten cremeren, en vandaag wordt ze thuis gebr. een nieuw land staat jullie te wachten!! heel veel pelzier, en we kijken uit naar jullie volgende verhaal! xxxxxx van ons

Bernard en Rieky

Wim en Debbie, Leuk om jullie spontaan geschreven
belevenissen te lezen, pracht verhaal jullie genieten echt wel. Tot de volgende keer
Groeten vanuit ons mooie Nederland.

Ricky

He tijgers,

Hoppa, alweer op naar Nieuw-Zeeland. Prachtig die walvissen, ik denk niet dat ik het red om naar Australië te gaan in deze trip aangezien ik weer in China zit (ja, je moet er van houden :-)) Hé Wim, hebben ze daar geen kappers joh, je scheermes ben je ook al een tijdje kwijt, hahaha

Veel plezier

Cobie

Hallo you 2 een prachtig verhaal en leuke foto`s. Wat een mooi land is het. Jeugd herinneringen komen op bij het zien van die mooie en lange stranden. Alleen dan aan de andere kant van Australie.
Zie uit naar jullie volgende avontuur.
xx Cobie

jac

Leuk om weer wat te lezen van jullie avonturen en al mensen die je onderweg ontmoet. xxx